זן-שיאצו לילדים ו BabyYoga | ענת שרייבר

בארבע-עשר שנים האחרונות, כחלק מהפעילות במרחב "טאו", אני מנחה קבוצות של הורים וילדים, מבוגרים ועוללים (מגיל שבוע..) במגע, תנועה וטיפול. העבודה המשותפת היא דרך הדרכה בטיפול בטכניקות העדינות והמרובות של הזן-שיאצו ודרך גישת התנועה התפתחותית של היוגה שלמדתי ביפן.
המטרות הפיסיות המוצהרות הן חיזוק מפרקים, שיפור היכולת המוטורית, שיפור המערכת המטבולית והשפעה ישירה על איכות וגדילת המוח.אולם מעבר למטרות האלו ואחרות ורבות המושגות תוך כדי מגע ותנועה של אם או אב עם ילדם, ההקשבה והלמידה מתוך המסרים שהתינוק מעביר הולכים ומעמיקים קשרי הבנה, אמון וביטחון הדדיים בין הילד הגדל לבין מי שעובד אתו.

המסרים המחזקים האלו מאפשרים לתינוק ולאחר מכן לילד המתפתח לחוות את גופו בדרך טבעית לסמוך עליו שישקף את מצבו. הגוף הופך להיות אחד המורים החזקים והאמינים ביותר לילד עצמו והקשר הגופני-רגשי ההדוק בין העובר לאם, המתחיל עוד ברחם, מבטא את עצמו.

ילדים מוקסמים מהתחושות הגופניות המתחוללות בהם והקשר הגופני-רגשי ממשיך לאורך כל חיינו, שכן גופינו ממשיך להיות הכלי העיקרי לתקשורת רגשית. שימו לב עד כמה אי אפשר לנתק את הרגש מהביטוי הגופני ועד כמה אנו נזקקים לו ונעזרים בו. אזורי החישה העיקריים בפנים ובידיים נוטלים, בדרך כלל, חלק פעיל יותר בתהליך. ביטוי רגש באמצעות כפות הידיים והפנים למשל, מגרה חלקים נרחבים מהמוח ליצירת קשרים מורכבים יותר בין הרגש למחשבה.סוג המגע והתנועה בכל גיל וגיל הוא שונה כמובן, והיכולת התנועתית הולכת ומשתנה עם הזמן והתנאים שניתנים לילד.
מובאות כאן כמה נקודות מפתח בתקשורת דרך מגע עם ילדים.
(ההנחיות הבאות הנם כלליות ומומלץ לקבל הדרכה אישית לגבי תרגילים).

מגע תומך, החזקה מלאה:
החזקת תינוק או ילד בידיים היא למעשה העברת מסר ברור לילד שיש לו על מי לסמוך,
שיש מי שמחזיק בשבילו את "נטל" קיומו.
חשוב להחזיק את הילד קרוב לגוף כמה שיותר, ובכמה אופנים:
פעם עם הבטן לגוף, פעם עם הגב לגוף, פעם בכיוון אופקי על הבטן ופעם על הגב,
להחזיק על הכתפיים, על כתף אחת. להחזיק ב"שק קמח", להחזיק הפוך.
לתת תחושה שבכל צורה ואופן הגוף שלהם נתמך ומוחזק.
חשוב להחזיק ילדים גם עם יד מלאה ושלמה, לא בחצי יד, חצי אצבע.
לחבק. לחבק עוד. לחבק בכל הזדמנות.
הישענות, העברת משקל, תמיכה:
תנו לילד להישען עליכם.
מעבר לעובדה שזה מעניק ביטחון ויוצר אמון. ילדים אוהבים להישען עלינו המבוגרים, כי בכך הם גם בוחנים באופן לא-מודע את חוש המשקל שלהם ואת הגבולות שלהם. הגבולות שלנו וההיענות שלנו למשקל שלהם בונה להם את גבולות היכולת הפיסית והתחושתית שלהם.
לשחק משחקי הישענות.
לתת לילד להישען עליכם על הגב, על הכתף, על הרגליים והידיים.
תנודות ריתמיות, חזרות:
תינוקות חיו בסביבה נעה וריתמית תשעה חודשים.
הריתמוס קשור לקצב פעימות הלב, לפעימות של זרימת נוזל עמוד השדרה –
כלומר לתדרים של מערכת העצבים.
חשוב לערסל תינוק. לנוע אתו צמוד לגוף. לא לפחד לעשות אתו פעילויות – הוא רגיל לזה מהבטן.
גם ילדים זקוקים מידי פעם לערסל ולתנועה זורמת וריתמית.
לרקוד עם הילדים. לערסל אותם. להתנדנד בנדנדות עד גיל מאוחר..
שימוש בקול רך, מלטף שירה:
אין חיים בלי צלילים. לתנודות הקול יש השפעה עלינו עוד מהיותנו שרויים בנוזל בבטן אימנו - שם כל הצלילים נשמעו כמו דרך רמקולים ענקיים שעומעמו במעבר עם המים.
צלילים מרגיעים אותנו או מלחיצים. צלילים משפיעים ישר על הרגשות שלנו.
בקשר עם תינוקות וילדים – דברו אתם ברכות, השמיעו קולות, שחקו עם הקולות, שירו.
תנו לרגש להשתחרר בכם ולהפוך לגלי קול ואהבה.
מגע יציב, עקבי תומך:
מגע מעביר מסרים עמוקים למערכת העצבים. אנחנו תמיד במצב של מגע – עם האוויר, מים, בגדים וכו'.
אנחנו מפתחים אהבות והעדפות דרך מגע.מגע יכול לעורר או להרגיע. מגע יכול לרפא או להפריע.
לעיתים חושבים שבמגע עם מישהו צריך תמיד להיות במצב של הפעלה, עיסוי, חדירה, לחיצה. המציאות מלמדת שנהפוך הוא - לעיתים המגע הטוב ביותר הוא פשוט להיות שם, להחזיק ולגעת ביד מלאה, חמה ושקטה ללא נוע, פשוט להקשיב במגע. זה הכוח המרפא ביותר.
פשוט הניחו ידיים. תינוקות נרדמים מזה.

כל הזכויות שמורות למחברים. אין לעשות כל שימוש במאמרים אלו למעט עיון ללא אישור מראש ממרכז "טאו"

Tivonet